Hari-hari aku semakin indah dengan kebahagiaan aku mencari keputusan cemerlang dalam hidup ini. Semoga aku dan rakan-rakan akan mencapat keputusan cemerlang. Amin….. Baiklah….Hari ini aku berasa amat gembira kerana aku mempunyai sebuah cerita indah yang tak akan aku lupakan sampai bila-bila kerana inilah tugas yang palong berat pernah aku lalui sebagai khalifah Allah di muka bumi Allah ini. Em….Aku tak tahu bagaimana perlu aku mulakan tetapi aku amat-amat teruja dengan cabaran yang diberikan kepada aku kali ini. Cerita ini bermula apabila aku duduk termenung seorang diri di depan halaman rumahku yang terletak di sebelah jalan raya. Tiba-tiba hati aku terdetik mengatakan “aku rasa hidup ini perlu cabaran kerana tanpa cabaran, kita tidak akan tahu di mana kelemahan kita dan kita tak akan sedar kesilapan yang telah kita lakukan.” Aku ketawa kecil kerana aku tidak tahu mengapa aku mengatakan perkara itu secara tiba-tiba. Aku teruskan tenuganku ke awan biru dan tiba-tiba angin berkencang dengan kuat sekali, petir mula berdentum dengan kuat. Akhirnya hujan turun membasahi bumi Tuhan yang cukup indah ini. Aku pun berlari masuk ke dalam rumah dan apabila kaki mula melangkah ke dalam rumah, aku kedengaran suara wanita sedang berbual. Aku rasa pelik, aku teruskan langkah untuk mengintai siapa yang sedang berbual di dapur rumahku bersama ibuku. Alangkah terkejutnya aku apabila seorang gadis melayu berpakaian ala-ala gothic sedang berbual dengan ibuku. Aku tajamkan pandanganku terhadapnya sehinggalah aku sedar bahawa gadis itu ialah teman yang pernah bermain dengan aku ketika aku kecil di belakang rumahnya dahulu, Atiqa. Rupanya sudah semakin anggun dan pakaiannya semakin menjolok mata. Aku menegurnya dengan panggilan manjanya dahulu, “Along, apa kabo?”. Dia hanya tersenyum kerana mungkin dia malu melihat aku yang sudah semakin membesar walaupun dia lebih tua daripada aku. Em…aku tak tahu kenapa aku menulis begini kerana aku lebih suka mengekspresikan tulisanku dengan emosi aku. Em....apapun aku terasa amat pelik melihat Along dalam keadaan begitu kerana sebelum ini hanya dialah gadis kecil yang mengikuti kelas mengaji yang betul-betul berada di kawasan petempatan kami. Em….Aku menegurnya lagi dengan menyoalnya, “Kau skarang buat apa?tak sambung study ke?”. Dia hanya diam membisu sambil tersenyum lebar. Em…mungkin aku bukan ustaz tapi aku teringin hendak tahu mengapa dia beruhbah dengan sekelip mata setelah selesai SPM. Jadi, aku pun bertanyakan kepadanya, “Kau sekarang dah jadi budak gothic ke?”. Dia hanya mengangguk menandakan, Ya. Em…. Tiba-tiba ibu aku menyelit, “Along skarang dah ada boyfren anak datuk,”. Aku hanya terdiam membisu tanpa apa-apa kata. Tiba-tia hujan berhenti, Along pun tiba-tiba bersuara “Cik Yah, Along balik dulu!Nanti orang tua kat rumah tu membebel pulak” . . . . . Hati aku terdetik, “Apa sudah jadi dengan gadis comel yang baik hati ini?” Aku bukanlah serang ustaz tapi hati aku masih sedar siapa dia di sisi Tuhan sekarang. Anda pasti tertanya-tanya sapakah “dia” yang aku tulis sebagai tajuk. Nantikan… aku akan update story ini apabila seklepas aku berjumpa dengan dia sahaja.



Leave a Reply