Pada 31 Ogos 2009 yang lalu, aku telah dipilih untuk membaca ikrar 1 Malaysia sempena sambutan hari kemerdekaan Malaysia ke 52 peringkat daerah di Dataran Penggaram,Batu Pahat. Mungkin perasaan aku gementar kerana akan membaca ikrar ini di hadapan ratusan penduduk Batu Pahat, Datuk-datuk,Datin-datin, dan terutama sekali di hadapan wakil Y.A.B Menteri Besar Johor. Tetapi alhamdulillah hasil pengalaman aku dan keredhaan Allah serta kata-kata semangat daripada semua pihak,aku berjaya melaksanakan tugas aku dengan bekerjasama dengan pihak PALAPES UTHM dan AJK perbandaran Batu Pahat. Tetapi, hari ini aku berjumpa Along sedang bercucuk tanam di kebun belkang rumahnya. Aku memulakan bicara dengan memberi salam tetapi tiada jawapan yang aku terima daripadanya. Kemudian, aku menanyakan khabarnya dan dia tetap berdiam sahaja. Lalu aku mengundurkan diri tetapi tiba-tiba dia memarahi aku dengan menyuruh adik ku diam dan berhenti menyanyi kerana pada hari itu adik aku terlalu gembira kerana diberikan ganjaran oleh bapaku. Aku membalas dengan mengatakan bahawa aku memohon maaf bagi pihak adikku tetapi dia tetap tidak mahu mengalah dan terus mengatakan bahawa adikku ini bukan penyanyi tetapi berlagaka macam penyanyi dan sebagainya. Aku hanya mendiamkan diri kerana aku mahu melihat apa yang terbuku di dasar hatinya. Apabila habis dia meluahkan segala perasaan marahnya padaku, aku terus mengatakan bahawa di dalam dunia ini ada manusia yang melakukan kesilapan dan setiap orang perlu memaafkan kesalahan orang lain sekiranya perkara yang dilakukan itu dianggap salah baginya. Lantas dia membantah dengan mengatakan bahawa aku tunjuk alim dengan menggunakan alas an bahawa dulu aku pernah cuba untuk melamarnya menjadi teman wanitaku dan sebagainya. Aku hanya mendiamkan diri dan apay ang mampu aku lakukan dan katakana ketika itu ialah aku tidak menunju-nunjuk bahwa aku adlaah seorang yang alim tetapi aku cuba untuk membetulkan apa yang salah baginya dan apa yang slaah bagiku. Dia meneruskan hujah dengan mengatakan bahawa aku dulu suka lari daripada surau apabila ayahku memanggilku dan apabila saja aku lari daripada surau,aku akan melepak di rumahnya. Ya memang bnear apa yang dikatakan tetapi aku bertaubat atas kesalahanku dan aku tidak pernah mengulanginya lagi malah aku lebih pantas pergi ke surau daripada ayahku sekarang. Along hanya terdiam dan dia tetap mengatakan aku cuba untuk tunjuk alim. Aku sedar bahawa hatinya kini keras tetapi aku cuba untuk menyindirnya dengan mengatakan sekurang-kurangnya aku masih ingat akan agamaku dan aku tidak pernah sesat daripada ajaran agama islam sehingga menjadi seorang “gothic” mahupun “black metal”. Dia terus membaling gunting di tangannya yang digunakan untuk memotong pokok dan mengatakan bahawa aku cuba untuk menyindirnya dan dia membela dirinya dnegan mengatakan apa yang dilakukannya sekarang adalah atas kesedarannya jadi, salah dan dosanya, dia yang tanggung bukan aku. Aku mengaku bahawa aku bukanlah siapa-siapa untuk menghukum Along tetapi aku cuba untuk menasihatinya tetapi dia tetap enggan mendengar. Oleh kerana terlalu geram, dia terus mengangkat perkakas yang digunakan untuk bercucuk tanam ke dlaam rumahnya. Aku sedar bahawa aku telah membuatkan seseorang marah tetapi biarlah dia mengingatiku sehingga ke akhirat nanti agar dia tidak menjerumusku sekali ke dalam neraka jika memang takdirnya untuk ke neraka.



Leave a Reply