Aku bangun pagi denga harapan aku akan mendapat hari yang lebih baik daripada semalam dan mendapat lebih banyak kesmepaytan daripada Allah untuk aku beramal kepadanya. Em . . . tiba-tiba aku mendapat panggilan daripada seseorang pada pagi itu. Aku terus menjawap panggilan itu, rupa-rupanya orang itu ialah jiran aku ataupun lebih mudah untuk aku katakana dia ialah ibu kepada Along. Em…dia meminta untuk aku mengajar anaknya Bahasa Cina kerana aku pernah bersekolah di sekolah cina dahulu. Aku pun dengan gembira mengatakan bahawa aku setuju kerana aku mampu melakukan sedikit amalan pada pagi itu. Aku pun bersiap-siaplah untuk mengajar adik Along . Tiba-tiba aku terdengar aku terdengar suara seorang wanita memanggil-manggil namaku. Aku terus melulu membuka pintu dan tiba-tiba aku melihat seorang wanita memakai skirt pendek dengan t-shirt tanpa lengan, Along membawa anak kecil yang sepatutnya aku Bantu dalam Bahasa Cina. Em..lantas aku memulakan bicara dengan memberi salam “Assalammualaikum . . .” Along membalas salamku dengan memarahi adiknya, “Pergilah masuk dalam!menyusahkan aku je bangun pagi-pagi ni menghantar ko pegi rumah ustaz.” Aku hanya tersenyum dan mengajak adiknya, Nia untuk masuk ke dalam rumah dan aku juga menjemput Along untuk masuk ke dalam rumah tetapi dia menolak tawaranku dan terus pulang ke rumahnya yang berada tidak jauh daripada rumah aku. Di dalam rumah, Nia menanyakan aku di mana ibuku. Aku membalas dengan senyuman dan memberitahunya ibuku tiada di rumah kerana dia keluar pergi ke pasar. Dia hanya tersengeh dan duduk di ruang tamu sambil mengeluarkan buku-bukunya. Lalu, aku meneruskan pengajaran dan pembelajaran di ruang tamu rumahku. Apabila jam menunjukkan jam 1.00 tengahari,aku menghentikan kelas tersebut dan meminjamkan telefonku kepada Nia untu dia menelefon kakaknya, Along. Ketika Nia sedang menghubungi Along, tiba-tiba seorang gadis mengetuk pintu rumahku sambil memanggil-manggil Nia. Nia dengan pantasnya membuka pintu dan memeluk kakaknya tetapi Along menolak adiknya sehingga kepala Nia terhentuk sofa dibelakangnya. Aku berlari untuk menyelamatkan Nia tetapi Along hanya bediri tegak seolah-olah tiada apa yang berlaku. Tiba-tiba Along bersuara, “Sebab kau, aku putus dengan boyfren aku!Aku dah cakap jangan main telefon aku tapi kau degil!Tengok sekarang, telefon tu dah rosak. Kau tau tak yang handphone tu boyfren akuy yang belikan!”. Hatiku berdetik, tak akan kerana telefon bimbit, dia sanggup menolak adiknya sehingga begitu. Aku mula bersuara “Dahla tu, diakan budak kecik lagi” . Along memandang tajam aku dan berkata “Kau jangan nak masuk campur urusan aku. Dah la gemuk tak sedar diri nak tegur aku. Dah…dah…dah….Nia!balik rumah sekarang jugak!”. Aku hanya diam kerana hati yang panas membara tidak mungkin akan terpadam dengan disemarakkan dengan api kemarahan. Jadi, mereka pun pulang ke rumah. Itulah pengalaman aku bersama dia di hari yang kedua. Nantikan klimaks ceritaku kerana aku yakin masih ada lagi yangterbuku di hati Along yang masih dia pendam.



Leave a Reply