Assalamualaikum w.b.t kepada tuan pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang memegang tampuk keadilan, saudari penjaga masa yang sentiasa tepat pada waktunya, rakan seperjuangan, guru-guru serta siding hadirin sekalian. Berdirinya saya di sini adalah untuk menyampaikan syarahan yang bertajuk PENDIDIKAN BERTERUSAN MENJAMIN INSAN CEMERLANG.
Sebelum saya mengutarakankan komponen saya dengan lebih lanjut, izinkan saya untuk mendefinisikan tajuk syarahan pada hari ini. Pendidikan bermaksud konsep pembelajaran dan pengajaran. Berterusan bermaksud berpanjangan manakala menjamin insan cemerlang ialah menjanjikan untuk menjadi manusia yang berguna. Jadi saya akan huraikan tajuk syarahan dengan lebih literal lagi.
Sidang hadirin yang dirahmati allah,
Hujah saya yang pertama di bawah konstituen frasa pendidikan berterusan dari sudut ibubapa dan institusi kekeluargaan. Umum mengetahui ibubapa adalah pencorak utama keperibadian anak-anak. Hal ini bertepatan degan sabda nabi Muhammad SAW maksudnya : anak-anak di ibaratkan sebagai kain putih dan ibubapalah yang bertanggungjawab dalam mencorakkannya. (Riwayat Al-Bukhari)
Di dalam konsep pendidikan ibubapa sangat penting dalam penerapan nilai-nilai murni. Sebagai contoh pendidikan tidak formal. Iaitu memberi salam apabila bertemu orang yang lebih tua dan adab-adab ketika makan. Ini penting apabila anak-anak berjauhan dengan ibubapa mereka dapat menjaga maruah sekaligus menjaga nama baik ibubapa. Selain itu ibubapa juga adalah pendidik utama kerohanian anak-anak bagi menjamin insan yang cemerlang di dunia dan akhirat. Ibubapa sepatutnya mengajar anak-anak bersolat, berpuasa, mengaji al-quran dan sebagainya seawal usia 6 tahun lagi. Hal ini supaya anak-anak tidak islam pada nama sahaja. Ilmu-ilmu akhirat penting kerana ini adalah amalan yang bakal di bawa apabila meninggal dunia kelak. Contohnya kejayaan ibubapa Nik Nor Madihah, pelajar cmerlang SPM 2008 yang Berjaya mendidik kesemua anaknya supaya menjadi insan yang cemerlang walaupun mereka tiada kelulusan tinggi.
Hujah saya yang kedua di bawah konstituen frasa pendidikan berterusan dari sudut sekolah. Di sekolah, anak-anak menghabiskan masa lebih kurang 10 jam sehari meliputi aktiviti kokurikulum mereka. Ini jelas dapat menjadikan insan yang cemerlang. Mereka di ajar ilmu-ilmu fardhu kifayah seperti ilmu hisab dan ilmu sains di mana dapat menjadikan umat islam pelopor bidang kimia dan sebagainya di mata dunia. Anak-anak juga diajar untuk menjadi pemimpin yang cemerlang apabila dewasa kelak. Ini jelas ditunjukkan melaluli aktiviti kokurkulum seperti unit beruniform, kelab dan persatuan mampu untuk meningkatkat tahap ketahanan fizikal dan emosi pelajar. Disekolah, pelajar juga terdedah 3 aspek pembelajaran iaitu jasmani, rohani dan emosi. Dari sudut jasmani pembelajaran formal yang diajar guru. Dari sudut rohani pula ialah bacaan al-quran seminggu sekali dan kelas moral kepada pelajar bukan islam. Akhirnya dari sudut emosi, terdapat lebih dari seorang kaunselor yang dapat membantu masalah pelajar. Sebagaimana firman allah/hadis nabi (….) pendidikan yang sempurna yang dipelajari disekolah mahupun institusi pengajiaan tinggi mampu untuk mejadikan seseorang pelajar sebagai insan cemerlang dari segi lahiriah dan rohaniah sekaligus menjadi aset pembangunan negara.
Sidang hadirin yang dirahmati allah sekalian,
Hujah saya yang ketiga di bawah konstituen frasa pendidikan berterusan dari sudut rakan sebaya. Sedari kecil kita sudah diajar untuk mencari rakan yang baik daripada ibubapa dan guru. Ini juga dikira sebagai pendidikan yang berterusan jika kita mngamalkannya. Rakan yang baik akan menjadi pengaruh yang baik. Kebanyakkan golongan remaja gemar untuk meluahkan perasaan mereka kepada rakan-rakan terlebih dahulu daipada ibubapa masing-masing. Jika rakan yang boleh dipercayai tidak mengapa. Justeru apabila menjadi seorang pendengar, Kita hendaklah memberikan nasihat yang baik dan mengajak untuk melakukan kebaikan. Sebagaimana firman allah/hadis nabi (….). selain berperanan sebagai tempat meluahkan perasaaan kita juga boleh saling Bantu-membantu dalam peajaran antara satu sama lain. Yang berterusan disini adalah sikap saling Bantu-membantu yang akan sentiasa diingati.

Hujah saya yang keempat di bawah konstituen frasa pendidikan berterusan dari sudut masyarakat. Pendidikan berterusan masyarakat sangat penting dalam pembentukan sahsiah anak-anak di dalam kehidupan bermasyarakat. Hal ini dapt diambil daripada pengajaran dan tauladan seperti kisah masyarakat sekeliling. Bukan niat untuk menjaga tepi kain orang tetapi dizaman global ini sikap menjaga tepi kain orang perlu sedikit diamalkan supaya kita tidak terikut-ikut kearah maksiat yang semakin berleluasa. Melalui program sayangi jiran anda, institusi kejiranan patut menegur setiap tindak-tanduk anak jiran mereka yang kurang menyenangkan dan ibubapa perlulah menerimanya secara terbuka agar masalah yang dihadapi dapat diselesaikan secara aman. Selain itu melalui cerita-cerita kejayaan tokoh ternama tempatan yang Berjaya. Contohnya Anugerah Ibu Mithali 2007 yang disandang oleh Puan Esah. Walaupun tidak berpelajaran tinggi tetapi kesemua anak-anaknya melanjutkan pelajaran ke menara gading. Sebagaimana firman allah/hadis nabi (….).

Sidang hadirin yang dirahmati allah sekalian,
Hujah saya yang kelima di bawah konstituen frasa pendidikan berterusan dari sudut media massa. Media massa berperanan penting dalam penyebaran ilmu kepada penonton. Antaranya pembelajaran melalui televisyen dan diajar secara langsung. Contoh yang boleh diambil ialah rancangan al-kuliyyah, mari pengaji dan sebagainya. Sebagaimana firman allah/hadis nabi (….). rancangan-rancangan ini sentiasa menyeru masyarakat kearah kebaikan. Justeru setiap intipati yang dipaparkan hendaklah dihayati dan difahami.
Hujah saya yang keenam di bawah konstituen frasa pendidikan berterusan dari sudut kprihatinan kerajaan. Terdapat banyak pusat-pusat pengajian diseluuh Negara meliputi semua peringkat umur. Ini bertujuan supaya anak-anak dinegara ini mendapat pendidikan yang secukupnya. Hal ini kerana kerajaan mahu melihat generasi seterusnya lebih cemerlang dan lebih berteknologi dalam membangunkan Malaysia pada tahun-tahun akan datang. Kerajaan juga penting dalam memastikan keamanan Negara bagi membolehkan anak-anak belajar dengan selesa. Generasi muda berperanan penting kerana mereka adalah penampan terhadap gejala negatif seperti keruntuhan moral dan vandalisme Apabila persekitaran mereka kondusif maka anak-anak akan ada dahan tempat bergantung. Mereka akan dapat menilai antara intan dan kaca. Hal ini kerana apabila anak-anak ini terhindar daripada gejala-gejala negatif maka pendidikan berterusan dapat dijalankan dan insan cemerlang dapat dibentuk. Sebagaimana firman Allah Taala di dalam Surah Ali-Imran ayat 104 yang bermaksud “Dan hendaklah ada di kalangan kamu satu puak yang sentiasa menyeru kearah kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran. Dan merekalah orang-orang yang mendapat kejayaan..”
Konklusinya, setiap ahli masyarakat termasuk ibubapa, jiran, guru rakan waima pemimpin kerajaan hendaklah menjalankan tanggungjawab masing-masing kerana dengan adanya kekuatan fizikal dan spiritual yang tinggi maka konsep lahiriah dan rohaniah kearah pembentukan tamdun berwawasan dan rakyat berminda kelas pertama dapat dilahirkan dan insan cemerlang dari jasmani, rohani dan emosi dapat dilahirkan dan diharap dapat memacu pembangunan dan memimpin negara satu hari kelak.
Sekian, wassalamualaikum w.b.t



Leave a Reply