Kalian pasti tertanya-tanya mengapa sudah laam aku tidak bercerita tentang along……..Bukan aku tidak mahu tetapi hati aku terlalu sedih………..pada suatu hari,aku mendapat pesanan ringkas daripada Along..dia meminta aku untuk berjumpanya di sungai yang pernah menjadi saksi aku memulakan persahabatan aku dengan dia.aku lantas menyiapkan diriku dan terus pergi ke tempat indah itu.apabila aku sampai, hembusan angin kuat menyapu pipiku dengan kesejukan. Awan amat kelam dan mendung tapi sinar matahari terus memancarkan sinarnya di setiap pelusuk bumi. Hatiku tersedu mengatakan “Along!” ….Mataku terus berkeliaran mencari bayangnya namun apa yang dapat aku lihat hanyalah seorang gadis berpakaian baju kurung dan selendang merah jambu yang menyeliputi segenap mahkota wanita. Aku lantas memulakan perjalananku kearahnya dengan ruang hati yang luas mengharapkan Along ialah gadis itu. Aku lantas memberikan salam dan apabila saja gadis itu menoleh kearahku,aku tersenyum lebar melihat gadis itu ialah along. Tetapi wajahnya langsung tiada baying senyuman kerna yang ada hanyalah sepahit muncung di bibirnya. Lantas dia mengatakan, “Aku ke sini dan aku mengajak kau ke sini bukan sebab aku nak kita ingat balik kenangan kita tetapi cukuplah sampai disini saja hubungan kita sebagai seorang sahabat ataupun tidak. Engkau bukan lagi Hnif yang pernah aku kenal.” Aku termagu mendengar kata-katanya kerana aku merasakan adakah semua ini salah aku meninggalkannya sebagai seorang sahabat dahulu atau dia yang sudah sesat. Aku membalas kata-katanya dengan mempersoalkan kembali siapa aku kini dan siapa aku dahulu. Dia menjawap soalanku dengan mengatakan bahawa dahulu aku memahaminya sebagai seorang sahabat tetapi kini aku langsung tidak memahaminya malah melarang setiap perbuatan yang dia lakukan. Aku tersenyum dan aku mengatakan, “Aku tidak pernah melarang kau untuk melakukan tetapi aku cuba untuk membawa engkau kembali ke jalan benar yang telah engkau tinggalkan.” Dia mempersoalakan jalan apa yang sedang aku katakana. Lantas aku menjawap jalan yang diredhai oleh Allah iaitu jalan sebagai seorang anak muslimah sejati. Dia lantas memotong kata-kataku dengan mengatakan siapa aku untuk berbicara tentang agama dan siapa aku untuk mempersoalkan agamanya. Aku tersu membalas dengan mengatakan aku adalah khalifah Allah di muka bumi ini yang sentiasa cuba untuk menenegakkan agamaNya dan sentiasa cuba untuk menyampaikan kebenaran. Along terus menanggalkan selendang yang dipakainya dan berkata dirinya bukanlah budak-budak kecil yang masih perlu diajar tentang agama dan dia mempersoalan aku siapa aku untuk berbicara tentang agama di hadapannya sekali lagi. Lantas aku menjawap dengan penuh sbaar bahawa aku sedang cuba untuk membantunya dan aku tidak memaksanya untuk berubah kerana Allah maha mengerti apa yang terjadi. Along terus mengangkat lebih tinggi kepalanya dan menanyakan aku, “Jika benar engkau mempunyai islam sejati, mengapa perlu aku menyembah Allah?Mengapa tidak aku menyembah Tuhan-Tuhan lain?” Dalam kesabaran dan tutur kata lemah lembut aku menjawap, “Allah lah tuhan yang mencipta segalanya dan Dialah yang paling berkuasa di muka bumi ini dan dia jugalah kuasa yang mampu mengubah dunia ini” Along terus memanjangkan soalannya, “Apa buktinya?”. Aku menjawap, “Lihat di tubuh engkau sekarang,lihat lah tangan,kaki,mata,elinga yang sedang kau miliki itu. Adakah itu ciptaan patung berhala yang tidak mampu melakukan apa-apa? Adakah Tuhan melainkan Allah yang mempunyai kebesaran kuasa yang telah disaksikan oleh masyarakat-masyarakat terdahulu semasa zaman rasul dan nabi? Malah segala bukti menunjukkan bahawa Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah sememangnya benar dari apa jua aspek sekalipun. Sekarang, adakah kau merasakan kedamaian dsan ketenangan?Jika ya ataupun tidak, cuba engkau lihat diri engkau sebelum ini, adakah kau bahagia bersama rakan-rakan disini dahulu?” . Along terus terdiam dan dia berkata, “Ya memang benar dahulu aku merasakan lebih tenang tapi kini aku mempunyai kekayaan yang banyak jika berada di kota. Tidak seperti engkau kerana engkau tidak mendapat kekayaan daripada Allah. Katakanlah sesuatu hey ustaz muda.” Aku membalas kata-katanya dengan mengatakan bahawa harta bukanlah segala-galanya walaupun tanpa harta kita akan susah dalam mendapatkan keselesaan hidup tapi percayalah sekiranya hidup kita ikhlas kerana Allah, Allah akan selalu berada di samping kita. “Sudah kamu ustaz muda!Engkau tidak akan pernah mengerti hati remaja aku!,” kata Along. Aku melembutkan suara aku dengan mengatakan “Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kamu kerana Allah maha pengampun. Sama ada engkau mahu menerima atau menolak apa yang aku katakan, aku akan selalu berdoa semoga Tuhan memberkati engkau, sahabat lama.” Aku terus mengorak langkah pulang ke rumah. Ketika aku berpling dari mukanya, hati aku tersentuh untuk tidak meninggalkannya tapi aku tidak mahu memaksanya untuk bertaubat. Biarlah Allah yang menentukan bila masanya untuk bertaubat dan semoga dia diverikan kesempatan untuk bertaubat. Amin . . .



Leave a Reply